Beratung (Konzeptentwicklung und Antragsstellung) für Frauen aller künstlerischen Bereiche:
 Jeden Donnerstag 14:00 – 16:00 Uhr und nach Vereinbarung. / Coaching and support in conceptional work and application for women from all artistic fields: Thursdays 2 – 4 P.M. and on appointment.

ROUND TABLE-Gespräche für Kulturproduzentinnen: Jeden 2. Monat lädt die alpha nova-kulturwerkstatt Frauen aus künstlerischen und kulturproduzierenden Bereichen zum Treffen für inhaltlichen Austausch, Vernetzung, Coaching, Fortbildung und interdisziplinäre Zusammenarbeit ein. Unter bestimmten Schwerpunkten werden dazu wechselnde Expertinnen aus Kultur, Wirtschaft, Politik und Bildung eingeladen. Für Termine checkt bitte regelmäßig unsere Homepage unter AKTUELL.

Maternal Fantasies: Collective Writing Session

Saturday, 29th of September, 4-6 pm

During this collective writing session, Maternal Fantasies will explore constructions of motherhood, carework, identity, representation, and writing as a tool of connectivity.

As our starting point, we will read passages from „Anger and Tenderness“ by second-wave feminist writer and poet Adrienne Rich as we reflect on personal experiences related to parenting or imaginations of parenting. Using found poetry and automatic writing techniques, we will transform our individual reflections into a collective text, which may be used in future works by Maternal Fantasies (with the permission of the participants). The workshop will be guided in English and German.
No writing experience required. All genders welcome. Non-parents and children are warmly invited.

MATERNAL FANTASIES is an evolving and interdisciplinary group of international artists and cultural producers based in Berlin, Germany. We (re)connected in 2018 to share experiences and insights into the most marginalised topic within both the art world and feminist discourse: Motherhood.
We join forces to embrace, discuss, elaborate and express contrasting experiences and family stories, memories, fantasies, desires and horror scenarios related to ‘Maternal Fantasies’.
Currently we meet every three weeks to examine through artistic research, collaborative artworks and lived experience the dynamics between artistic creation and motherhood seeking to shape the discourse of motherhood through our artistic working process.

www.maternalfantasies.net

The event takes place as part of the show „Colleagues Wanted I – Superheroines and visionary associates for everyday challenges“
http://www.alpha-nova-kulturwerkstatt.de/galerie/

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Curating Sickness

Die Feministische Gesundheitsrecherchegruppe lädt zum öffentlichen Gespräch mit Tori Abernathy, Katrin Dinges, Zuzana Jakalova, Zofia nierodzinska, Romily Walden, Stefanie Wiens ein.

moderiert von Inga Zimprich (FGRG)

Samstag, 8.9.2018
15:00 – 18:30

Mucus

Schleim auf dem Höhepunkt der Fruchtbarkeit (Spinnbarkeit). Aus: Margaret Nofziger. Natürliche Geburtenkontrolle. Eine kooperative Methode. Irisiana-Verlag, 1980. Nachgedruckt in Gesundheitsbuch, editiert von Ulf Mann (Apothekerkollektiv am Viktoriapark), S. 330

****English version below****

Wenn wir uns in unserer künstlerischen Arbeit mit radikaler Gesundheitssorge und den normierenden Konzepten von Krankheit und Körper beschäftigen, wollen wir in unseren Kulturproduktionen Raum schaffen für die Zeit, die Care-Arbeit und Fürsorge erfordern. Nicht nur die physischen und zeitlichen Räume von Institutionen stehen unserem Wunsch nach verletzlicheren Produktionsweisen im Weg, sondern oft auch unsere internalisierten Vorstellungen davon, wie effizient und ökonomisch wir selbst kulturelle Arbeit verrichten müssen. In der Konsequenz werden Arbeitsweisen, die mehr Zeit, zusätzliche Ressourcen und Assistenzen benötigen, an zahlreichen Punkten künstlerischer Produktion ausgeschlossen. Was hält uns aber davon ab, unsere Arbeitsweisen und Produktionsräume effektiv an diesen Bedürfnissen auszurichten? Wie schaffen wir Produktionsweisen, die Sick Time, Crip Time und Caring Time berücksichtigen können?

Das Panelgespräch bringt Kulturarbeiter*innen zusammen, die sich in Ausstellungen, Vermittlungsprojekten und aktivistischer und künstlerischer Praxis mit Gesundheitssorge, Krankheit und Behinderung befassen. Im Austausch miteinander wollen wir über Strategien sprechen, aber auch eigenen Widerständen, Hoffnungen und Wünschen nachgehen.

Das Gespräch findet in Englischer Sprache mit Übersetzung ins Deutsche statt.
Das Gespräch bietet Möglichkeiten zur Beteiligung.

Teilnehmer*innen: Tori Abernathy ist bildende Künstlerin und Aktivistin und entwickelt solidarische Modelle gegenseitiger Fürsorge und kollektive Recherchen zu Gesundheit. Katrin Dinges ist Tänzerin, Lyrikerin und Kunst- und Kulturvermittlerin. Zuzana Jakalova kuratiert bei Display Prag unter dem Titel Multilogues on the Now Ausstellungsprojekte zu Krankheit und Gesundheitssorge. Zofia nierodszinska kuratiert in der städtischen Galerie Arsenal in Poznan feministische Ausstellungsprojekte. Romily Walden ist Künstlerin, die zu Behinderung arbeitet. Gegenwärtig entwickelt sie eine Anleitung, wie Zugangsbedürfnisse behinderter Gruppenmitglieder in Künstler*innen- und Aktivist*innengruppen berücksichtigt werden können. Stefanie Wiens ist Kulturarbeiterin und hat Platz da! initiiert, ein Kunstvermittlungsprojekt von und mit Menschen mit Behinderung.

Anlässlich des Panels stellt die feministische Gesundheitsrecherchegruppe (FGRG) ihr sechstes Zine Sick Time, Crip Time, Caring Time vor. Das Heft versammelt Fragen, Gespräche und Übungen. Es lädt Personen, die in Care-Kollektiven und aktivistischen und künstlerischen Gruppen arbeiten, ein, Beiträge für eine zweite Ausgabe von Zine #6 zu schreiben. Mehr Info zur FGRG: www.feministische-recherchegruppe.org

Zugang
alpha nova & galerie futura ist leider nicht barrierefrei zu erreichen. Sie befindet sich im zweiten Stock über eine Treppe zugänglich. Um Zugang zum Fahrstuhl zu bekommen (etwa 10-minütiger Umweg), kontaktiert bitte Inga  017624376145. Genderneutrale Toiletten sind vorhanden (nicht barrierefrei) sowie barrierearme Toiletten (gegendert, mit Umweg).

Nächste öffentliche Verkehrsmittel Bus 165 Haltestelle Heckmannufer (etwa 200m). Der Weg von der Haltestelle Heckmannufer zum Gebäude ist mit Kopfsteinpflaster gepflastert. Nächste U- und S-Bahn S Treptower Park, U1/U3 Schlesisches Tor (kein Fahrstuhl).

Leider bieten wir keine Übersetzung in DGS sowie keine Kinderbetreuung an. Wenn es eurerseits weitere Zugangsbedürfnisse gibt, teilt sie uns gern mit und wir versuchen sie zu erfüllen: kontakt@feministische-recherchegruppe.org

Das Panelgespräch Curating Sickness findet statt im Rahmen von Practices of Radical Health Care, einem Ausstellungsprojekt zur Gesundheitsbewegung West-Berlins der 70er und 80er Jahre. Practices of Radical Health Care wird gefördert vom Berliner Senatsverwaltung für Kultur und Europa, Stiftung Menschenwürde und Arbeitswelt, M.1 Arthur Boskamp-Stiftung, Gerda Weiler Stiftung für Feministische Forschung, Bildungswerkstätten der LSV Berlin.

Zine #6 wurde finanziert durch Bemis Center for Contemporary Arts, Omaha, Nebraska als Teil der Ausstellung Sick Time, Sleepy Time, Crip Time: Against Capitalism’s Temporal Bullying, kuratiert von Taraneh Fazeli.

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The Feminist Health Care Research Group invites to a public conversation with Tori Abernathy, Katrin Dinges, Zuzana Jakalova, Zofia nierodzinska, Romily Walden, Stefanie Wiens

moderated by Inga Zimprich (FHCRG)

Saturday, September 8th, 2018
3 – 6:30 pm

If we center radical health health care and the normative concepts of “illness“ and “body“ as topics in our artistic work, we would like to create space within our artistic productions to accommodate sick time, crip time and caring time. Not only the physical and temporal frameworks of institutions hinder our desire to allow for more vulnerable modes of production, but also our internalized idea of how effective and economic we ought to accomplish our own cultural labour. In consequence those practices, which require additional time, resources or assistance are pushed out of artistic production. But what does actually keep us from effectively reworking our own spaces of production? How can we create ways of working which can take sick time, crip time, caring time into account?

The panel conversation brings cultural workers together, who work in exhibition and mediation projects and well as in activist and artistic practices on healthcare, illness and disability. We would like to exchange with each other on strategies but also get in touch with internalized resistance, hopes and desires.

The conversation takes place in English with translation to German.
The conversation offers space for participation. 

Participants: Tori Abernathy is an artist and activist working on health care, conducting collective research on health. Katrin Dinges is a dancer, poet and artistic and cultural mediator. Zuzana Jakalova curates exhibition projects at Display Prague which address health care and illness under the title Multilogues on the Now. Zofia nierodszinska creates a feminist exhibition program at the municipal gallery Arsenal in Poznan. Romily Walden is an artist working on disability. Romily Walden currently develops a manual how to meet access needs of group members with disability. Stefanie Wiens is a cultural worker who has initiated the project Platz da!, an art mediation project by and with cultural workers with disability.

On the occasion of the panel Feminist Health Care Research Group (FHCRG) will launch it’s sixth zine Sick Time, Crip Time, Caring Time. It compiles questions, conversations and methods and is an invitation to members of care collectives and artistic and activist groups to create contributions for a second volume of zine #6. For more info on FHCRG: www.feministische-recherchegruppe.org

Access
alpha nova & galerie futura is unfortunately not barrier-free. It is located on the second floor reachable through the staircase. In order to access the elevator (about a 10 minute detour) please call Inga 017624376145. There are gender neutral toilets (not barrier-free) and toilets with reduced barriers (gendered, requires detour).

Public transport: Next bus stop bus 165 Heckmannufer (approximately 200m away). The way to the building is paved with cobble stones. Next subway and S-Bahn stops S Treptower Park, U1/U3 Schlesisches Tor (no elevator).

Unfortunately we are unable to provide translation to German Sign Language and can neither offer child care. If you have other access requirements, please do let us know and we will try to meet them: kontakt@feministische-recherchegruppe.org

The panel Curating Sickness takes place in the frame of Practices of Radical Health Care, an exhibition project on the health movement of West-Berlin during the 70s and 80s by Feminist Health Care Research Group. Practices of Radical Health Care is supported by Berlin Senate for culture and Europe, Foundation Menschenwürde und Arbeitswelt, M.1 Arthur Boskamp-Foundation, Gerda Weiler Foundation for Feminist Research, educational workshops of LSV Berlin.

Zine #6 is supported by Bemis Center for Contemporary Arts, Omaha, Nebraska, as part of the exhibition Sick Time, Sleepy Time, Crip Time: Against Capitalism’s Temporal Bullying, curated by Taraneh Fazeli.

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Lessons from ’68: Soul!, Open Television & Queer Black TV

Screening and talk with Aymar Jean Christian (co-founder of Open TV) and Karina Griffith

Friday, 1st of June 2018, 19:00

Web Series Clinic: Queer Black TV with Aymar Jean Christian (co-founder of Open TV) and Karina Griffith

Saturday, 2nd of June 2018, 12:00-16:00

Register for the workshop: mail@alpha-nova-kulturwerkstatt.de
The Clinic is aimed at female identified, non-binary and trans* artists with an interest in and/or experience with film and video practice. Black women* and women* of color will be prioritized in the registration process due to limited available space.
OTV | Open Television. Platform for intersectional pilots and series.

OTV | Open Television. Platform for intersectional pilots and series.

Soul music and Black Power Solidarity: Afro-American culture played an important role in different fields of counter and pop culture of West Germany in the 1960s. Fifty years after 1968 Black Americans find themselves fighting for their right to live under a proto-fascist state. Just as Dr. King started to question the American empire before his tragic assassination, so must we now question the state and major institutions about how they are developing the lives and work of all people. Join OTV | Open Television, a Chicago-based platform for intersectional television, as they premiere queer black TV and question why corporate media in the United States continually fails to represent the beauty and diversity within Black communities. OTV was inspired by Soul! (1968-1973) one of the first, groundbreaking Black-produced series that showcased Black art and political discourse from the national TV debuts of Earth Wind and Fire to intense discussions with the likes of Stokely Carmichael, Nikki Giovanni, and James Baldwin. Just as during the first civil rights movement, the media remains a powerful tool for affecting political and social change.

http://www.alpha-nova-kulturwerkstatt.de/
http://www.district-berlin.com/de/

In cooperation with District Berlin

Funded by Landeszentrale für politische Bildung

 

Maternal Fantasies

dear fellow art companions, art lovers, art producers and friends,

hereby we would like to invite you to
an informal gathering

on Sunday 4th of February
from 4 – 8 pm

with Quiche and (good) Wine and childcare (if requested)

to embrace, discuss, elaborate and exhale contrasting experiences and family stories, memories, fantasies, desires and horror scenarios related to Maternal Fantasies.

The meeting will be the first of it’s kind and intends to (re-)connect Berlin based (mother) artists and cultural ReProducers to share experiences and insights into the most marginalised topic within both the art wold and feminist discourse: Motherhood.
We specifically would like to invite as well non-mother-artists to join and share since the question of “visibility” of female artists as well as “procreation” and its consequences affects all of us in the middle of our careers either way.

The gathering is hosted and organised by Magdalena Kallenberger.

Maternal Fantasies

It will include a short presentation of her previous work with CAIRO BATS, an all-female artist collective that she has co-founded and worked with since 2014.
The session will look into the art process of their long-term project Act 1: The Roof and questions how working as a female art collective within the public realm in Cairo brings forth themes of resistance. How do questions of organising enable us to conceptualise resistance as not only ‘standing in opposition to’, but also one of practice and future planning? How might such thinking help us reassess art’s relationship to notions of authorship, agency, power and the public? Is this collective art process transferable to Berlin and if, how?
Second, Magda would like to present extracts of her ongoing research on representations of the maternal in its social-historical as well as art historical and curatorial context from the 1960s onwards which is part of her practice-based PhD Project at Bauhaus University Weimar as a starting point for our discussion.

Let’s collectively investigate the maternal as an important political and affective force.
Let’s talk about reclaiming representation and taking space as (mother) artists and cultural ReProducers.
Let’s talk about how to develop new forms of artworks to speak about the unspoken and unspeakable
through a poetic research processes.

PS. The event is free of charge. Registration requested via email till 1st of February 2018 (mkallenberger@googlemail.com). If you are interested in a spot at our experimental childcare unit, please drop an email with the age of your child/ren till 1st of February (mkallenberger@googlemail.com).

the event is hosted and organised by Magdalena Kallenberger

http://www.mkallenberger.de/
http://cairobats.wixsite.com/cairobats

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photo: M. Kallenberger

Vorspiel 2018: Biliana Voutchkova (violin/voice), Modus of Raw

In the framework of transmediale Vorspiel 2018, alpha nova & galerie futura is more than happy to present Biliana Voutchkova (violin/voice), Modus of Raw

Thursday, 25th of January, 7 pm

donation entry: 7-10 Euro

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Photography (Excerpt): Krzysztof Pawlowski

—-
A clutter of sound and imagery taking place in a micro-environment of a solo combining the sound of the violin and the voice.
Creating depths and abstractions, resonance and echo, expending the borders of the known.

Biliana Voutchkova is a thoroughly engaged composer-performer/interpreter with truly personal musical language. She lives and works in Berlin as a soloist and with renowned ensembles such as Solistenensemble Kaleidoskop, the Splitter Orchestra, Ensemble Modern, Zeitkratzer, Mozaik ensemble, etc. Her work spans the widest possible range of music, sound and movement and her interests lead into various multi disciplinary collaborations worldwide.

www.bilianavoutchkova.net

https://vimeo.com/187486688

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https://vorspiel.berlin/#overlay=node/52718/modal

„…courageous, uncompromising, ultimately successful…“ (FreiStil #70)

„…Biliana Voutchkova strikes me as one of those profound and insightful artists who deals in silence, precision of thought, and a taut compacted mode of expression; only these taut-lipped approaches are suitable for the complex content she’s attempting to delineate, where there are clearly a lot of unknowns, and you need a degree of courage to get to the heart of the matter…” (The Sound Projector, Ed Pinsent)

 

The Golden Brown Girls Screening: 2 new episodes

Screening, Talk, Performances

28.9.2017, 19:00 / 7 p.m.

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This web series as socially engaged art project is a futurist Golden Girls, situated in a brown, black, and female European art world. Join us for a juicy evening of laughter and revolutionary gossip, as we debut 2 new episodes made at alpha nova & galerie futura: „Broken Dick“, our first music video with the Awkward Black Single Moms, Melody Laverne Bettencourt and Judy, as well as „hunters and gatherers“, Bettina Semmer’s and Sara Umar’s meditation on dating younger men.

The performers will be there to answer questions about the topics they wrote about and their experience in collaborative film making. The screening will be proceeded by a series of performances by friends of the Golden Brown Girls.

The Golden Brown Girls project was founded in 2014 at Goldsmiths University of
London by visual artist Shannon Lewis in partnership with her colleague Indrani Ashe. Soon after they invited another artist and Goldsmiths graduate, Sara Umar and an informal collective developed, with each iteration involving new participants. We envision this project as a social machine: a method of imagining our future, a stage for our political concerns, and a way to create new social structures with like minded
 individuals.

https://www.youtube.com/channel/UCzCt45b1CkifvJ1J9cjq5qw

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Waiting Room: Körper//Grenze

Ensemble Medulla
Ulrike Sowodniok (Lt.), Jagna Anderson, Dodi Helschinger, Lea Søvsø, Anna Weißenfels

Dienstag, 26.9.17, 19.00 // 26.9.17 at 7 p.m.
Spendenvorschlag: 5,00-12,00 Euro (nach Selbsteinschätzung)

Im Rahmen von „Field Notes“ – Monat der zeitgenössischen Musik

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Die Stimmen von Ensemble Medulla erschließen Neuland im Kontext der zeitgenössischen experimentellen Musik. Aus einem somatischen Verständnis des Gruppenklangs heraus entwickeln die Sängerinnen ein faszinierend kontinuierliches Klangspektrum, das ihnen erlaubt, mit großer Leichtigkeit verschiedenste Stimmqualitäten ineinander übergehen zu lassen. Sie gestalten fließend nach dem Prinzip des Vorwegnehmens das Material für folgende Phrasen.
Dabei kommt es zu einer Verschiebung, Verschmelzung und Umdeutung von genrespezifischen Qualitäten. Das Wiedereinbringen der Singstimme in das Spektrum der experimentellen Stimme, sowie der Übergang zwischen Alltagsstimme und künstlerischem Ausdruck, sind ihnen dabei wichtige Anliegen.
Die Vervielfältigung der Stimmen im Gruppenklang, denn durch Überlagerungen entstehen weit über fünf
Solostimmen hinaus, bezeichnet die Gruppe als „kollektiven Analogspeicher“.
Das Narrativ entfaltet sich in den Spannungs- und Zwischenräumen einer Klangreise durch verschiedene Zeitschichten und kulturelle Kontexte, in denen die Konstellation von „fünf Frauen singen“ – während sie alltäglichen Beschäftigungen nachgehen wie spinnen, stillen, Essen zubereiten, waschen etc. – endlos variiert. Diese Tätigkeiten werden meist nicht ausgeführt, sind aber im Assoziationsraum der Performance hörbar und spürbar und unterlaufeneine kontinuierliche Verwandlung. Der kreative Raum des Ensembles speist sich aus der professionellen künstlerischen Kompetenz der Einzelnen in verschiedenen Sparten (Musik, Tanz, Performance, bildende Kunst, Poesie und Kostümbild) und verleiht ihm einen unverkennbaren Charakter.

Ensemble Medulla verfolgt einen feministischen Ansatz in der Performancekunst. In der Konzertperformance „Waiting Room: Körper // Grenze“ wird die Performativität des weiblichen Körpers beim Singen und Tanzen thematisiert und bis über die Körpergrenzen hinaus gesteigert hinein in den Bereich menschlicher Grenzerfahrungen zwischen Tod und Leben. In diesem Spannungsfeld zeigt sich die Stimme als Instrument der Überschreitung und Unterwanderung in faszinierender Deutlichkeit.

Ensemble Medulla

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The voices of Ensemble Medulla open up new artistic grounds in the context of contemporary experimental music. Based on a somatic understanding of the group sound, the five singers develop an intriguingly continuous sound spectrum, which allows them to shift between various vocal qualities with great ease. They design the material for the following phrases fluently according to the principle of anticipation. This leads to a shift, fusion and reinterpretation of genre-specific qualities. The reintroduction of the singing voice into the spectrum of the experimental voice, as well as the transition between everyday voice and artistic expression, are important to them.
Through the overlapping of voices far more than five solo voices emerge. This multiplication of voices in the group sound is what they call “a collective analogue storage“. The narrative unfolds in the tension and interspaces of a sound journey through various layers of time and cultural contexts.
In this way the
constellation of „five women singing“ – while they pursue everyday activities such as spinning, nursing, eating, washing etc. – is endlessly varied. These activities are usually not carried out, but they are audible and noticeable in the associative space of the performance and undergo a process of continuous transformation. The creative resource of the ensemble consists of the professional artistic expertise of each individual within different fields (music, dance, performance, fine art, poetry and costume) and gives it a distinctive quality.

Ensemble Medulla pursues a feministic approach to performance art. In the concert-performance „Waiting Room: Körper // Grenze“ it questions the performativity of the female body in dance and singing, and beyond the borders of the body in the realm of existenzial borderline experiences between death and life. In this field of tension the voice is revealing itself with great clarity as an instrument of transgression and subversion.

Ensemble Medulla

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AG Feministisches Kuratieren

Termine:

9.3.2017, 17:00-20:00
30.5.2017, 17:00-20:00
17.11.2017, 17:00-20:30 mit Katja Kobolt https://kkobolt.wordpress.com/about/

FK May 2017 Bas Baker

 

(In search for) feminist curating – possible and imaginary templates

17.11.2017, 17:00-20:30

Art practice and curating, if acknowledged as spaces of production and not mere representations of knowledge, are not only struggles for visibility but an event of an inter-relational space, which is (hopefully) uncanny and slippery enough not to be completely caught in processes of valorization and commodification.

Katja Kobolt arbeitet als Kuratorin, Kunstvermittlerin, Autorin, Dozentin und Produzentin mit feministischen Impetus. In ihrer individuellen Praxis sowie in kollektiven Zusammenhängen geht es ihr darum, Unmöglichkeiten zu brechen und (meistens situative) emanzipatorische Räume zu schaffen. Das von ihr moderierte offene, dritte Arbeitstreffen der AG FemKur am 17. November sondiert Strukturen, mit denen andere Formen der Soziabilität konturiert werden können, die gemeinsame Wissensproduktion und Austausch entstehen lassen sowie Handlungsräume erweitern. Während des Arbeitstreffens, das sich zugleich als Forumsgespräch gestalten soll, will Katja zusammen mit den Teilnehmer*innen (und ausgehend von ihren je eigenen Genealogien und Positionierungen) verschiedene Methoden feministischen Kuratierens an- und besprechen. Das Augenmerk richtet sich dabei auf bestehende sowie mögliche und imaginäre Produktions-, Interaktions- und (Re)Präsentationsformate (der Kunst): Denn Formen (der Wissensrepräsentation) können selbst zu Wissen werden.

Katja promovierte 2006 Literaturwissenschaft an der LMU München zur Pragmatik der Kriegsliteratur von Frauen und feministischen Kanonisierungmodellen. Sie arbeitet seit späten1990-er Jahre im Kunst- und Kulturberiech: vor allem ihre langjährige Zusammenarbeit mit dem Verein und Festival City of Women Ljubljana, das sie 2007-2008 auch leitete, sowie mit dem kuratorischen Kollektiv Red Mined sind formativ für ihre Praxis und feministisches Denken. Seit einem Jahr arbeitet Katja in München im städtischen Kunstraum Lothringer13_Florida und zusammen mit der Künstlerin und Kunstvermittlerin Maximiliane Baumgartner im Aktionsraum und Kunstprojekt DER FAHRENDE RAUM, der Aktionspädagogischeformate re-enactet. Zusammen mit Suza Husse (District Berlin) sowie anderen Künstler*innen, Aktivist*innen und Initiativen arbeitet Katja an einer Kunst- und Kunstvermittlungsplattform über und zu Postmigrationsgesellschaft: no stop non stop. Außerdem co-konzipierte, co-kuratierte und/oder co-produzierte Katja folgende Projekte: 13. und 14. Internationales Festival City of Women, Living Archive Editionen, 54. Oktober Salon Belgrad sowie Endless Red Mined Symposium, A Space Called Public von Elmgreen & Dragset, GUESTures von Margareta Kern, Cross Border  Experience, Natural Relations und Humour Works, Warmarkt Inc., etc. Katja schreibt über Kunst, Literatur, Leben und Feminismus: u.a. Performative Gestures Political Moves, No One Belongs Here MoreThanYou, The Living Archive: Curating Feminist Knowledge, GUESTures und lehrt (zu letzt an der HU zu Berlin)
https://kkobolt.wordpress.com/about/

Vorbereitende Literatur:

Nataša Petrešin-Bachelez. 2017. “For Slow Institutions”. In: E-Flux Journal #85 – October 2017. http://www.e-flux.com/journal/85/155520/for-slow-institutions/

Red Mined (Danijela Dugandžić, Katja Kobolt, Dunja Kukovec, Jelena Petrović) and Jelena Vesić. 2014. “ No one belongs here more than you”, “Where and what is a museum?”, “Exhibition as scripted space: The modes of production and the production of modes”, “Feminist exposure with(in) the living archive?”, “Production in times of trouble”. In: Red Mined and Jelena Vesić (eds.). 54th October Salon. no one belongs here  more than you. The Living Archive: Curating Feminist Knowledge. Belgrade, KCB, 12-15, 28-29, 72-74, 88-95, 138-142, 202-205. https://kkobolt.files.wordpress.com/2016/01/katalog-eng-sept-2014.pdf

Jelena Petrović. 2015. “Social engagement in art between individual work and collective practices: feminist principles“. In: [BLOK] Ana Kutleša, Ivana Hanaček, Vesna Vuković (eds.). Journal Život umjetnosti , 97-2015, 48–67.
http://www.ipu.hr/content/zivot-umjetnosti/ZU_97-2015_048-066_Petrovic.pdf

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9.3.2017, 17:00-20:00

Die AG Feministisches Kuratieren möchte einen regelmäßigen Austausch zu Perspektiven und Praxen intersektionalen feministischen Kuratierens initiieren.

In einer Gruppe interessierter Kurator*innen, Künstler*innen, Wissenschaftler*innen und Aktivist*innen wird sich mit Inhalten und Strukturen, Handlungsfeldern und -formaten auseinandergesetzt. Zusammen möchten wir in Richtung eines Leitfadens – oder simply Inspirationen – solidarischen feministischen Handelns in Bezug auf das Feld des Kuratorischen arbeiten. Die Idee dazu kam letzten Sommer während des von der AG Arbeit / Haben und Brauchen anlässlich ihrer Posterpublikation We imagine a persona organisierten Frühstücks auf.

Wir versuchen möglichst vielfältige Erfahrungen, Politiken, Diskurse und Praxen einzubeziehen, die gegenwärtige Feminismen prägen, und diese gemeinsam produktiv zu machen für Fragen wie z.B.: Was verstehen wir überhaupt unter feministischem Kuratieren? Welche Themen, Fragen und Problematiken stellen sich in dieser Hinsicht? Welchen politischen Handlungsbedarf sehen und definieren wir? Was sind die Kontexte, in die wir intervenieren (wollen)? Inwiefern kann von einem Wir gesprochen werden? Wie können solidarische, inklusive Strukturen und Praxen im Kunstfeld aussehen, geschaffen und umgesetzt werden? Welche Allianzen mit weiteren macht- herrschaftskritischen Perspektiven sind heute notwendig? Wie arbeiten wir zusammen?

Dies sind erste Fragen. Wir stellen uns vor, dass die inhaltlichen Schwerpunkte der Treffen jeweils von der Gruppe gemeinsam festgelegt werden und sich jeweils eine oder mehrere Personen finden, das nächste Treffen mit einem diskursiven, künstlerischen oder anderen Input vorzubereiten. Langfristig geht es uns um das gemeinsame Erarbeiten und praktische Umsetzen von Möglichkeiten, ungleichen, ausschließenden und marginalisierenden Strukturen und hegemonialen Repräsentationsformen im Kunstfeld, mit solidarischen und inklusiven Praxen sowie queeren Repräsentationsformen entgegenzutreten.

Das in den Gesprächen und Inputs erarbeitete Wissen wird in einem begleitenden Blog dokumentiert, aufgearbeitet und gebündelt, um es langfristig als Arbeits- und Diskussionsgrundlage für alle nutzbar zu machen.

Initiiert von alpha nova & galerie futura und District.

Die Kunst Kunst kunstgerecht zu fotografieren

Fotografie – Workshop mit Asaf Oren

Samstag, den 22.4.17, 11.00- 17.00 (Mittagspause von 13.30-14.30)
Anmeldung bis zum 15.4. per eMail an mail@alpha-nova-kulturwerkstatt
Kostenbeitrag: 30,- Euro

Wir bitten, die eigene Digitalkamera mitzubringen, dabei spielt es keine Rolle ob dies eine Spiegelreflex oder Kompaktkamera ist. Gerne Stativ mitbringen, wenn vorhanden.

relocatingWie können unaufwendig und technisch simpel die eigenen Arbeiten im Studio oder in der Ausstellungssituation gekonnt fotografiert und dokumentiert werden?
Für künstlerische Portfolios sind eine optimale Präsentation der eigenen Arbeiten seit langem leider unabdingbar. Der Workshop soll vermitteln wie wir uns auch ohne hochprofessionelle Ausrüstung einer guten Fotoqualität nähern können.
Neben einer theoretischen Einführung, die Grundlagen der Digitalfotografie um Licht, Blende, Kamerafunktionen und Dateiformate vermittelt, wird im anschließenden praktischen Teil das Gelernte gleich umgesetzt und besprochen.
Zudem wird vermittelt, wie mit verschiedenen Licht- und Raumsituationen umgegangen werden kann, wie beispielsweise im Ausstellungsraum, dem Atelier oder im Außenraum. Es werden Tipps und Tricks für eher improvisierte Aufnahmen gezeigt, um auch mit komplizierten Voraussetzungen ein möglichst optimales Ergebnis zu erzielen.

Asaf Oren ist ein israelischer Künstler und Fotograf und lebt in Berlin. 2007 absolvierte er sein Bachelor Studium im Bereich der Fotografie und Bildenden Kunst an der Wizo Akademie für Design, Israel. Nach seinem Bachelor-Abschluss war Asaf Oren mehrere Jahre Professor für Fotografie am Technion, der größten Technische Hochschule Israels. Kürzlich absolvierte er den Masterstudiengang Kunst im Kontext an der Universität der Künste (UdK), Berlin. Seit insgesamt 10 Jahre arbeitet Asaf Oren als professioneller Fotograf, mit besonderem Interesse an Architekturfotografie und Kunst-Dokumentation. Des Weiteren arbeitet er mit Video und Videoschnitt sowie an Produktionen von Musikvideos, Video-dances und Video-arts. Auch als Künstler beschäftigt sich Asaf Oren hauptsächlich mit Fotografie, aber auch Video, Text und Installationen sind wichtige Teile seiner künstlerischen Werke.

http://www.asaforen.com

Event auf FACEBOOK

Foto: Asaf Oren